Veilig en voorbereid op vakantie

We houden de ontwikkelingen van het Coronavirus nauwlettend in de gaten. We volgen op dit moment het landelijk beleid, het RIVM en de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken op. Meer informatie over de maatregelen in Frankrijk kun je hier lezen en meer informatie over de maatregelen in Nederland kun je hier lezen.

In de onderstaande categorieën vind je de meest gestelde vragen over jouw bestemming en het Coronavirus. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via info@siblu.nl of 010 - 3031820.

22 juli 2021

Veelgestelde vragen over het Coronavirus en jouw reis

Wat gebeurt er als er een negatief reisadvies wordt afgegeven voor mijn vakantiebestemming?

Siblu Vakantieparken volgt de ontwikkelingen van het Coronavirus nauwlettend. We volgen op dit moment het landelijk beleid, het RIVM en de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken op. Heb je een bestaande reservering op één van onze vakantieparken en is het niet mogelijk om op onze camping te verblijven, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op om de mogelijkheden met je te bespreken. 

Houd er rekening mee dat een reisadvies altijd geldt voor een bepaalde periode. Een negatief reisadvies heeft dus betrekking op reizen binnen die periode. 

Wat kan ik doen als ik niet meer naar mijn vakantiebestemming wil reizen?

Heb je een vakantie gepland staan naar onze Franse of Nederlandse vakantieparken? Dan zal jouw vakantie doorgaan tot nader bericht. Dit betekent dat als je besluit je vakantie te wijzigen of te annuleren dit volgens onderstaande voorwaarden gaat.

Bekijk hier dan wat dat voor jou betekent:

 

Kan ik mijn reis wijzigen?

Dit is mogelijk. Met onze nieuwe algemene voorwaarden is het mogelijk om jouw boeking éénmalig kosteloos te wijzigen binnen 2 weken voor aankomst, wanneer het land van jouw herkomst een negatief reisadvies heeft afgekondigd, waardoor het niet mogelijk of toegestaan is om naar het door jou geboekte vakantiepark af te reizen.

Wil je wijzigen om andere redenen? Dan bedragen de kosten voor deze wijziging € 35. Wel dien je het verschil te betalen als de kosten voor de nieuwe reis hoger zijn dan jouw oorspronkelijke boeking. Indien de kosten voor de nieuwe reis lager zijn dan de oorspronkelijke boeking dan wordt dit verschil gerestitueerd (tot 42 dagen voor aankomst).

Wat gebeurt er als blijkt dat ik het Coronavirus heb en hierdoor niet op vakantie kan?

Als je vanwege ziekte niet kunt reizen, gelden in principe onze annuleringsvoorwaarden. Of wijzigings- en/of annuleringskosten gedekt zijn, hangt af van het type verzekering en verzekeraar waar je bent aangesloten. Raadpleeg de algemene voorwaarden van jouw verzekering.

Wat gebeurt er als ik tijdens mijn verblijf op een Siblu camping symptomen van het Coronavirus krijg?

Als je tijdens je verblijf op een Siblu camping symptomen zoals koorts of luchtwegklachten (denk aan hoesten of kortademigheid) begint te vertonen, ga dan niet direct naar de receptie van de camping  Blijf in je accommodatie en vermijd contact met mensen om je heen.

Ben je in Frankrijk?
Neem contact op met de receptie of bel nummer: 15 (ambulance) 

Ben je in Nederland?
Maak direct een afspraak voor een Coronatest of bel jouw huisarts.

Blijf in je accommodatie tot de uitslag van de test bekend is en ontvang geen bezoek. Hebben jouw medereizigers ook klachten? Dan dienen zij zich ook te laten testen. Ben je negatief getest dan mag je weer naar buiten. Indien je positief getest wordt op COVID-19 ga dan in quarantaine. We willen je vragen om op dat moment telefonisch contact op te nemen met de receptie van de camping. 

Wat gebeurt er als er iemand anders op de camping positief getest is op het virus?

We doen er alles aan om maatregelen te nemen en op dit moment iedereen op onze campings maximale hygiëne en veiligheid te bieden, inclusief grondige schoonmaak van alle faciliteiten en accommodaties en het aanmoedigen van naleving van de hygiëne aanbevelingen van de overheid. 

Indien er iemand anders op de camping tijdens jouw verblijf positief getest wordt op het COVID-19, worden de relevante autoriteiten op de hoogte gebracht en worden alle nodige stappen ondernemen om de veiligheid van onze gasten en personeel te garanderen. Je wordt uiteraard op de hoogte gebracht en gehouden wanneer er zich een dergelijke situatie voordoet.

Zijn er nog andere maatregelen die ik kan nemen?

We raden je aan om de ontwikkelingen van het Coronavirus en de adviezen van o.a. het RIVM en het Ministerie van Buitenlandse Zaken nauwlettend te volgen. We raden je ook aan om verzekerd op reis te gaan, door middel van het afsluiten van een reis- en annuleringsverzekering.

Algemene informatie over de Coronamaatregelen in Frankrijk

Is het mogelijk om naar Frankrijk te reizen?

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft momenteel nog steeds een code geel afgegeven voor reizen naar Frankrijk. Je kunt naar Frankrijk reizen met een Coronabewijs (DCC) in het Frans 'pass sanitaire'. Als je aan één van de volgende voorwaarden voldoet, hoef je bij aankomst niet in quarantaine.

  • Je bent 7 dagen of langer geleden volledig gevaccineerd met Pfizer, Moderna of AstraZeneca.
  • Je bent minimaal 4 weken geleden met het Janssen vaccin gevaccineerd.
  • Je bent hersteld van COVID-19 en hebt minstens 7 dagen geleden de eerste vaccinatie gekregen.
  • Je kunt aantonen dat je bent hersteld van het virus. Dit moet minimaal 15 en maximaal 180 dagen na de eerste positieve test afgegeven zijn.
  • Jouw negatieve PCR- of antigeentest voor vertrek niet ouder is dan 24 uur.

Let op: in alle gevallen, ook als je voldoet aan de genoemde voorwaarden, moet je bij aankomst in Frankrijk een erewoordverklaring kunnen laten zien. Hiermee geef je aan dat je akkoord bent met de geldende voorschriften in Frankrijk en geef je aan geen Corona-symptomen te hebben.

Op de terugreis naar Nederland hoef je geen Coronabewijs te laten zien en je hoeft niet in quarantaine bij thuiskomst.

Door het stijgende aantal besmettingen kunnen de reisvoorwaarden voor Frankrijk veranderen. Wij vragen je daarom om de laatste reisinformatie op te zoeken bij de Rijksoverheid.

 

 

Is het dragen van een mondkapje verplicht?

Ja, het dragen van een mondkapje is verplicht voor iedereen van 11 jaar en ouder in het vliegtuig en openbaar vervoer in Frankrijk. Dit geldt ook voor alle openbare gebouwen en afgesloten ruimtes. Buiten hoef je geen mondkapje meer te dragen, alleen in bepaalde gevallen, zoals wachtrijen, markten e.d.

Let op: De mondkapjesplicht wordt vaak regionaal aangescherpt. Over het algemeen wordt aangeraden om mondkapjes te dragen op alle plekken waar de 1 meter afstand niet goed kan worden gehandhaafd en waar het verplicht is.

Is het toegestaan om met meerdere huishoudens in een accommodatie te verblijven?

Ja, maar aangeraden wordt om dit tot een maximum van 6 personen te beperken.

Welke maatregelen neemt Frankrijk nog meer tegen het Coronavirus?

    Maatregelen die genomen zijn door Frankrijk om het Coronavirus in te dammen, zijn als volgt:

    • Men dient 1 meter afstand van elkaar te houden. 
    • Het dragen van een mondkapje is verplicht in het openbaar vervoer. Dit geldt ook voor alle openbare gebouwen en gesloten ruimtes.
    • Met een negatieve test of door de EU goedgekeurd vaccin, laat Frankrijk buitenlandse toeristen toe.
    • Cafés en restaurants zijn zowel binnen als buiten geopend (max. 6 personen tegelijk aan één tafel).
    • Bezienswaardigheden, attracties en culturele instellingen zoals bioscopen, theaters en musea zijn geopend, met de nodige restricties/maatregelen.
    • Voor het niet naleven van de richtlijnen kunnen er boetes uitgedeeld worden variërend van € 135 tot € 3750.
       
    • Vanaf begin augustus wordt een vaccinatiebewijs, herstelbewijs of een PRC-test/ snelle antigeentest (max. 48 uur oud) verplicht in binnenruimtes en op het terras, vanaf 12 jaar (tot 31 augustus zijn kinderen van 12 t/m 17 jaar vrijgesteld).
    Algemene informatie over de Coronamaatregelen in Nederland

    Is het mogelijk om binnen Nederland te reizen?

    Ja, het is toegestaan om in Nederland te reizen/op vakantie gaan. Maar er wordt aangeraden om zoveel mogelijk thuis te blijven. Heb je al een vakantie geboekt? Blijf dan zoveel mogelijk op jouw vakantieadres. Vermijd drukke plekken, reis ter plekke zo min mogelijk en houd je aan de basisregels.

    Is het dragen van een mondkapje verplicht?

    Ja, het dragen van een mondkapje is verplicht voor iedereen van 13 jaar en ouder in het vliegtuig en openbaar vervoer in Nederland. Dit geldt ook voor alle openbare gebouwen en ruimtes, zoals winkels, musea, restaurants, hotels e.d.

    Is het toegestaan om met meerdere huishoudens in een accommodatie te verblijven?

    Het is niet mogelijk om met meer dan 4 personen (m.u.v. een huishouden) bij elkaar te komen. Een accommodatie of kampeerplaats boeken met meer dan 4 personen die niet uit een huishouden komen, is dan ook niet toegestaan.

     

    Welke maatregelen neemt Nederland nog meer tegen het Coronavirus?

    Maatregelen die genomen zijn door Nederland om het Coronavirus in te dammen, zijn als volgt:

    • Men dient 1,5 meter afstand van elkaar te houden. 
    • Het dragen van een mondkapje is verplicht in het openbaar vervoer en in openbare ruimtes.
    • Horecagelegenheden zijn vanaf 5 juni zowel binnen als buiten geopend onder bepaalde voorwaarden. 
    • Bezienswaardigheden, attracties en culturele instellingen zoals bioscopen, theaters en musea zijn geopend. Er gelden wel voorwaarden.
    • Beperk sociale contacten zoveel mogelijk (maximaal 4 bezoekers per huishouden per dag).
    • Parken, bossen en stranden zijn toegankelijk, maar het is daarbij niet toegestaan om met meer dan 4 personen (m.u.v. een huishouden) bij elkaar te komen.
    • Voor het niet dragen van een mondkapje riskeer je een boete van € 95.
    Hygiëne

    Welke hygiënemaatregelen hanteren de Siblu campings?

    Siblu zorgt ervoor dat je veilig op vakantie kunt gaan door de volgende maatregelen te nemen:

    • De accommodatie blijft zo lang mogelijk vrij voor jouw aankomst zodat deze optimaal schoongemaakt en geventileerd kan worden.
    • De accommodaties worden volledig gedesinfecteerd. Veel gebruikte plekken in de accommodaties worden gronding schoongemaakt (deurklinken, harde oppervlakken, badkamer, keuken, apparaten, etc.).
    • Gehuurd bedlinnen en handdoeken worden in een beschermend folie afgeleverd.
    • Publieke ruimtes worden ook regelmatig schoongemaakt. Veel gebruikte plekken (deurklinken, toiletten, harde oppervlakken) zullen vaker en grondiger worden schoongemaakt.